Winterjas tips

5 Jan

Nog een gelukkig nieuwjaar iedereen! Sorry, alweer, voor mijn lange afwezigheid… Ik was aan het bijkomen in de vakantie maar had het tegelijkertijd ook aardig druk, Kerst, Oud&Nieuw, mijn verjaardag en afspreken (héél veel afspreken) met vrienden. Bovendien had ik geen flauw idee waar ik over moest schrijven. Inmiddels heb ik wel weer een paar ideetjes en staan er weer een aantal artikelen op de planning, dus stay tuned (:

Vandaag wil ik jullie een paar tips geven voor het kopen van een winterjas. Een beetje laat, zou je kunnen denken, maar vorig jaar werd het in Februari ook nog aardig – laten we eerlijk zijn, héél – koud met zelfs bijna een Elfstedentocht. Conclusie: het is nooit te laat om een winterjas te kopen c: Besides, alle winterjassen zijn nu in de sale dus sla je slag, zou ik zo zeggen.

1. Ga voor een getailleerde jas

Mijn parka

Mijn parka

Trenchcoat

Trenchcoat

 

Bron Esprit parka

Bron trenchcoat

Als je niet eruit wilt zien alsof je verzuipt in je kersverse winterjas – wat ik aanneem – dan raad ik aan om een getailleerde jas te kopen. Dat kan er dus eentje zijn waar de taille al in zit genaaid, zegmaar, of eentje die je zelf kan aanbrengen door middel van een riem of touwtje. Vaak hebben trenchcoats een riem en laten ze je er – voor een winterjas, althans – slank uitzien. Als je wat voller van figuur bent laat een trenchcoat je figuur goed uitkomen, en bovendien laat een trenchcoat je langer lijken doordat alles verticaal opgezet is. Ik heb laatst een beige parka gekocht van de Esprit (in de uitverkoop) en ondanks de kleur en dikte van de jas zie ik er niet uit als een ontplofte aardappel door het touwtje wat ik kan straktrekken rond mijn middel.
2. Oversized in style

Oversized jas

Oversized jas

Bron oversized jas

Indien je wel wilt verzuipen in een winterjas, kan dat zeker ook met stijl. Alleen ziet het er dan niet meer uit als verzuipen maar heel stylish over straat gaan. Als je een oversized jas koopt, zou ik toch ook letten op de vorm, zorg ervoor dat de jas geen vorm heeft à la vuilniszak. Ook is het handig om te kijken hoe lang de jas is, kijk wat past bij je figuur en lengte, aangezien bij elk persoon weer wat anders goed staat. Goed uitgekozen kan een oversized jas je er ook slanker uit laten zien doordat je benen die er, als het goed is, onderuitkomen veel dunner lijken vergeleken met het gevaarte wat je om je bovenlichaam hebt hangen. Aan de andere kant is het voor de dunnere dames ook handig omdat je meer volume creërt in je look.
3. Pakken die zakken

Jaszak

Jaszak

Bron jaszak

Dit is natuurlijk puur persoonlijk – maar ik raad aan om een jas te kopen met zakken. Niet alleen omdat het er leuk uitziet en je er dingen in kan bewaren, maar vooral om je handen in te steken als de vrieskou je om de oren waait en je weer eens je handschoenen bent vergeten. Aangezien er op de meeste jassen wel zakken zitten, zal dit geen probleem zijn om op te volgen. Wel moet je even proberen of het wel ‘echte’ zakken zijn, soms kom je nog wel een nepperds tegen die zijn dichtgenaaid.
4. Let ook op de binnenkant

Is de binnenkant oké? Lekker zacht, pluizig, of isolerend en niet een armetieterig dun laagje textiel wat totaal geen warmte bied? Kriebelt het niet? En als je het helemaal fancy wilt maken, kan de voering eruit gehaald worden?
5. Passen die hap

Logisch. Koop geen winterjas – of überhaupt iets –  zonder hem te passen.
6. Waterbestendig?

Ski-jas

Ski-jas

Bron ski-jas

Altijd handig, een waterbestendige jas, vooral in het regenachtige land genaamd Nederland. Wel wordt de zoektocht hierdoor een stuk moeilijker, omdat je vaak met waterbestendige jassen uitkomt bij model ski-jas. Ook niks verkeerd mee, maar het ziet er natuurlijk niet heel flatteus uit. Bovendien lijken sommige stoffen waterbestendig maar zijn ze dat niet, hier ook goed naar kijken dus ;P
Natuurlijk zijn dit geen regels, want alles mag en niks moet, maar toch zijn het een paar handige tips of richtlijnen die ik meestal wel in mijn hoofd houd.
Dus, chique bewapend met je winterjas ben je klaar om de Januari- en/of Februarivorst tegemoet te gaan, ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en winterjas-shop-ze!

Bai bai

Geef een reactie

