Mod Podge

23 sep

Hi guys!

Laatst had ik een ideetje om een überlelijke map te customizen met logo’s van goede bands, wat ik vertelde aan een vriendinnetje, die van dezelfde bands houdt en het dus een geweldig idee vond. Ze voegde er ook nog aan toe: ‘Daar heb ik nog iets heel handigs voor uit Amerika! Mod Podge! Je smeert het op de map, plakt de plaatjes erop, smeert er nog wat overheen en je krijgt ze er nooit meer vanaf.’ Dus, zo gezegd, zo gedaan. Wat op dit artikel uitmondt, want deze vondst moet ik met jullie guys delen (: Het is echt SUPERhandig spul!

Ook vertelde ik het mod podge fenomeen aan mijn zus, waarop zij zei dat ze het allang kende. Van internet, de lijm der lijmen. Het is sealer, lijm en finish, multifunctioneel, dus. Veel Amerikaanse bloggers gebruiken dit, bijvoorbeeld om oogverblindende glitterpumps te maken.

In de pot is mod podge wit, maar eenmaal opgedroogd is het transparant. Handy dandy, want als je het aanbrengt zie je precies wanneer je een stukje hebt gemist of niet, en als het opdroogt komt je creatie langzaam maar zeker tevoorschijn.

Of het waterbestendig is als het is opgedroogd, wist ik niet. Ik heb wel even mijn vinger onder de kraan gehouden en vervolgens over de map gewreven, waarop er niks oploste of losliet. De eerste test heeft het dus zeker weten doorstaan! Na wat gegoogle ben ik erachter gekomen dat er verschillende versies bestaan, zowel waterbestendig en niet-waterbestendig en speciaal voor stoffen. Ook Mod Podges met verschillende finishes, zoals ‘Gloss’, ‘Matte’ en ‘Glitter’. Ik heb ‘Gloss’ gebruikt voor mijn map, een glimmende versie.

Ik had verwacht dat mod podge niet in Nederland verkrijgbaar zou zijn, maar dat is het wel, op internet in ieder geval, bijvoorbeeld bij de Pipoos webshop (onder de categorie ‘Lijm en gereedschap’), dus ik neem aan dat ze het in de winkel zelf ook verkopen. Pipoos is een hobbywinkel waar ze veel knutselspullen verkopen voor Nederlandse maatstaven, tegen een redelijke prijs. Pipoos zitten in de meeste grote steden, maar dan alleen in de Randstad, jammergenoeg.

Hier nog een aantal ideetjes wat je met Mod Podge kan doen. Je kan er glitterpumps mee maken:

http://www.youtube.com/watch?v=_FcWATwzzmU&feature=related

Foto’s mee overbrengen op canvas met een gaaf effect:

http://www.youtube.com/watch?v=nGkuTLhB4pg&feature=related

Of een kettiketting maken met een eigen foto erop:

http://www.youtube.com/watch?v=LjueZOCGzJs&feature=BFa&list=PL2BEB9C61D1132390

Mod Podge was geweldig handig om te gebruiken voor mijn map. Hij is nog niet helemaal af, ik moet nog een hele hoop logo’s uitprinten, maar met Mod Podge gaat het plakken heel makkelijk en weet ik zeker dat de logo’s er op den duur niet af vallen!

Natuurlijk zijn er veel vergelijkbare lijmsoorten zoals Mod Podge, maar Mod Podge is toch wel de meest gebruikte en bekendste – daarmee hoeft het natuurlijk niet gelijk de beste te zijn, maar tot nu toe heb ik niks beters gevonden met zoveel variaties.

Happy mod-podging!

Bron afbeelding glitterpumps: http://www.pumps-online.net/wp-content/uploads/2012/07/Glitter-pumps-online-bestellen.jpg

Bron afbeelding verschillende soorten Mod Podge: http://cdn.dickblick.com/items/029/16/02916-1109-3ww-l.jpg

2 Reacties to “Mod Podge”

  1. Scriptette augustus 7, 2013 at 6:59 pm #

    Haha ik zag een plaatje van t logo van The Script ;D haha ben erg fan van The Script ;)

    • ohmymiranda augustus 12, 2013 at 10:12 pm #

      Haha, grappig dat je zo’n klein detail ziet! Ik ben fan ze, maar niet enorm ;) Heb ze wel twee keer live gezien op Pinkpop, was wel vet!

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

